Ter voorbereiding van de ombouw van de R4 West en Oost zijn recent onderzoeken (boringen, proefsleuven en pompproeven) gestart. Die onderzoeken zijn nodig om zonder vertraging te kunnen starten met de grote werken voor project R4WO vanaf 2023.
Onderzoek naar de ondergrond
Vooraleer de werken starten, is het belangrijk om te weten wat er zich precies onder de grond bevindt en waaruit de ondergrond bestaat. Dit gebeurt door grondonderzoek, proefsleuven en pompproeven.
Door het uitvoeren van bijkomende boringen bepalen we exact welke verschillende grondlagen er zich in de ondergrond bevinden. De grondsoort waaruit deze grondlagen bestaan bepaalt de draagkracht van de ondergrond en vormt dus de basis voor het ontwerp van onder meer de funderingen van de constructies.
Door het maken van proefsleuven in de zijberm naast de weg weten we waar er kabels en leidingen van nutsbedrijven liggen, zoals internetkabels en elektriciteitskabels. Hiervoor wordt een smalle strook van ongeveer één meter breed en één meter diep gegraven. Daarna noteren en inventariseren we de verschillende kabels. Nadien worden de sleuven terug opgevuld en hersteld naar de oorspronkelijke staat.
Tijdens pompproeven wordt de waterdoorlatendheid van de ondergrond in kaart gebracht. Door middel van peilbuizen meten we tijdens de pompproef hoe snel het grondwater terug stijgt nadat het werd weggepompt. Op basis van deze metingen bepalen we welke installatie nodig is voor de bemaling. Tijdens de werken aan de R4 West en Oost is een bemaling nodig. Dat wil zeggen dat we het grondwaterpeil kunstmatig gaan verlagen of het overtollige water gaan overpompen, Zo kunnen we de bouwwerken in droge omstandigheden uitvoeren.
Hinder blijft beperkt
De werkzaamheden vinden plaats langs de kant van de rijbaan. Er is dus geen hinder voor auto’s en vrachtwagens. Wel kan het zijn dat fietsers lokaal moeten uitwijken of dat enkele parkeerplaatsen worden ingenomen tijdens de werken. Verkeersborden geven dit duidelijk aan. We dekken de sleuven af met een rijplaat of loopbrug om de veiligheid te garanderen. Zo kunnen voetgangers ook steeds door zonder omwegen. De werken gebeuren beurtelings per locatie en duren 48 uur. Alle boringen, proefsleuven en pompproeven zijn afgerond tegen eind februari 2021.
Start grote werken vanaf 2023
De werken aan de ombouw van de R4 West en Oost starten vanaf voorjaar 2023. Met het project R4WO bouwen we 25 kilometer aan nieuwe fietssnelwegen en verminderen we het aantal kruispunten waar het verkeer de R4 op en af kan rijden. We vervangen op de R4 West en Oost bijna alle gelijkgrondse kruispunten met verkeerslichten door bruggen, tunnels of onderdoorgangen. Op die manier zorgen we ervoor dat zowel auto’s als fietsers zich veiliger kunnen verplaatsen tussen de verschillende woonkernen.