Wegverkeer

Bij R4WO gaan efficiëntie, duurzaamheid en esthetiek hand in hand. We gaan voor een project dat niet alleen voor het verkeer een meerwaarde betekent, maar ook voor de natuur en mensen errond.

1 Drie uitgangspunten

We verminderen het aantal knooppunten waar het verkeer de R4 kan op- en afrijden. Daardoor wordt het zwaar verkeer uit de woonkernen geweerd. Zo krijg je niet alleen vlotter verkeer, maar ook een veiligere R4.

Door de bestaande knooppunten opnieuw in te richten kan het verkeer beter gestuurd worden en krijg je een vlottere bereikbaarheid van het Gentse havengebied.

Het bouwen en aanleggen van bruggen, tunnels en onderdoorgangen over en onder de R4 zorgen ervoor dat een goede en veilige verbinding tussen de woonkernen gegarandeerd wordt.

2 Groen

Toekomstbeeld van takkenwal langs fietspad op de F.N. Piratenstraat

We streven naar een project dat opgaat in het groen. Zo kiezen we bijvoorbeeld voor een groene middenberm die bestaat uit sedums of vetkruid. Dat maakt de berm kleurrijk en mooi, maar ook makkelijk in onderhoud.

We maken werk van een sterk en divers netwerk van groen en water dat zo goed mogelijk bij de omgeving past. We maken zoveel mogelijk gebruik van groene ecologische zachte hellingen langs wegen of fietspaden. Die vormen de ideale leefomgeving voor bloemen en insecten. Waar mogelijk maken we plaats voor waterbekkens. We zorgen voor variatie in vorm en diepte, zodat de waterbekkens de thuisbasis worden van diverse dieren- en plantensoorten.

We streven naar een goede mix van lage struiken en hogere bomen. Zo krijgt elk deel van het bos voldoende zonlicht, van het laagste kruid tot de hoogste kruin. Op termijn groeit er zo een divers en ecologisch waardevol stukje natuur met een gelaagde biodiverse opbouw, en kunnen ook wandelaars en fietsers mee genieten van de mooie uitzichten.

3 Techniek

Ons project moet niet alleen functioneel zijn. We willen de openbare ruimte ook aantrekkelijker en aangenamer maken. Daarom streven we altijd naar functionele, efficiënte én mooie oplossingen.

  • We maken waar mogelijk gebruik van integraalbruggen. Dat zijn bruggen waarbij het wegdek naadloos (dus zonder voegen) aansluit op de constructie eronder. De bruggen zijn compact, gestroomlijnd, onderhoudsvriendelijk en ze veroorzaken veel minder geluidshinder omdat er geen voegen zijn.

  • De brugdekken, het deel van de brug waar het verkeer over rijdt, maken we zo gestroomlijnd mogelijk. Op die manier nemen de bruggen zo weinig mogelijk van het uitzicht weg. We zorgen ervoor dat elk brugdek er hetzelfde uitziet. Zo vormen ze een mooi en gestroomlijnd geheel.

  • Ook de wanden van de tunnels ontwerpen we uniform en functioneel. Elke tunnelwand vormt een strak doorlopend vlak van onder tot boven. We maken de wanden niet hoger dan nodig, zodat ze het uitzicht over het groen niet verstoren.

Toekomstbeeld van de R4 in Wachtebeke aan ArcelorMittal

4 Geluid

Toekomstbeeld van de groene wanden aan de Energiestraat

We proberen geluidsoverlast van het verkeer zoveel mogelijk te verminderen. Waar mogelijk kiezen we voor aarden geluidsbermen. Die zijn mooi en natuurlijk, maar nemen veel plaats in. Wanneer er niet genoeg plaats beschikbaar is, gaan we voor geluidsschermen. We zorgen ervoor dat de schermen zoveel mogelijk opgaan in de omgeving. Ofwel bekleden we ze met groen, ofwel met dezelfde tegels als de wanden van de tunnels en onderdoorgangen.

We gaan altijd voor een efficiënte én aantrekkelijke oplossing. In plaats van geluidsschermen bovenop de rand van een tunnel te plaatsen, kiezen we ervoor om de wanden van de tunnel te verhogen. Zo houden we geluid tegen en loopt de wand mooi door tot boven.

We maken gebruik van geluidsreducerend asfalt om het lawaai van het verkeer te dempen. Waar mogelijk gebruiken we het bestaand wegdek als fundering: een duurzame en doeltreffende oplossing.

5 Verlichting

We gaan voor slimme en duurzame verlichting. Overal maken we gebruik van gestandaardiseerde en energie-efficiënte LED-lichtbronnen met lange levensduur.

Daarnaast vermijden we lichtpollutie door de verlichting te gaan dimmen of uit schakelen wanneer het niet nodig is. Via dynamisch gestuurde verlichting spelen we in op de veranderende verkeerssituaties en waar mogelijk gebruiken we reflecterende materialen of verf om de zichtbaarheid te verhogen.

We zorgen ervoor dat de verlichting een minimale impact heeft op de natuur . Zo kiezen we waar nodig voor vleermuisvriendelijke verlichting. Die heeft een zachtere oranje kleur dan traditionele verlichting, waardoor vleermuizen niet verstoord worden wanneer ze ’s nachts op jacht gaan.

Verlichting draagt ook bij aan de esthetiek van het project. Het grootste deel van het projectgebied verlichten we met neutraal wit licht, de standaardverlichting voor wegen en fietspaden. Aan knooppunten, kruispunten, tunnels of andere architecturale blikvangers, kiezen we voor zachter en warmer wit licht. Zo komen de hoogtepunten beter uit de verf.

Naar boven ▴