Veelgestelde vragen

Nutswerken

Synductis is een koepel waaronder een groot aantal nutsbedrijven samenwerken. Ook de communicatie gebeurt steeds onder de vlag van Synductis. Zo voorzien zij bijvoorbeeld templates voor brieven om de buurten/regio’s te informeren op een uniforme manier.
Een piloot vertegenwoordigt de nutsmaatschappijen in één of meerdere zones. Voor het project R4WO zijn er vier piloten, afhankelijk van de zone waarin gewerkt wordt: Proximus, Farys, Fluvius en De Watergroep. De piloot neemt een trekkende rol op zich voor de aanleg van de nutsleidingen en zorgt dat de werken gecombineerd worden samen met de andere nutsmaatschappijen.
Voor de nutswerken in Wondelgem – die in november 2023 startten – is Proximus de piloot. Dat betekent dat zij de communicatie van alle nutswerken, dus ook gas, elektriciteit en water, voor hun rekening nemen.
Door de grootte van het projectgebied en van de opdracht werd door de nutsbedrijven één gezamenlijke aannemer, SYNR4, aangesteld om de nutswerkenwerken aan de R4 West en Oost uit te voeren (voor Farys, Fluvius, Proximus, Telenet…). SYNR4 is daarbij een tijdelijke vereniging van drie aannemers die gespecialiseerd zijn in nutswerken. Elia en Aquafin werken afzonderlijk langs de R4.
De nutswerken zijn ingedeeld in drie hoofdlijnen:  
  • Gestuurde boringen (trillingsarm) worden op bepaalde locaties uitgevoerd, waarbij buizen ondergronds de verbinding maken tussen twee locaties.
  • Sleufwerken zijn nodig om nieuwe kabels aan te leggen langs en onder wegen.
  • Nadat via de gestuurde boringen en sleufwerken alle leidingen gelegd zijn, volgen de overkoppelingswerken . Daarbij worden de nieuwe en bestaande kabels en leidingen verbonden, en kunnen stelselmatig de aantakkingen richting de bedrijven en woningen worden vernieuwd.
Dat is op dit moment moeilijk te zeggen. Door de grootte van het projectgebied zal er vermoedelijk op verschillende plaatsen tegelijk gewerkt worden, waarbij de werken in een bepaalde zone sneller klaar zullen zijn dan in een andere zone. We proberen de timing en impact van de nutswerken zo overzichtelijk mogelijk mee te geven op deze website, onze Facebookpagina en in de nieuwsbrief. Over de lokale hinder communiceert SYNR4 zelf naar de omwonenden. Eventuele hinder op de R4 geven we mee op de onze Actuele werken-pagina.
Aannemer SYNR4 is het beste op de hoogte van de planning en hinder van de nutswerken. Als er bij jou in de buurt gewerkt wordt aan de nutsleidingen en je hebt daar vragen over, dan neem je best contact op met SYNR4 via omgeving@synr4.be.
 

ALGEMEEN

Voor knooppunt 10 ‘doortocht’ Zelzate en voor knooppunt 11 Zelzate werd de omgevingsvergunning niet verleend. Meer info vind je hier terug voor knooppunt 10 en hier voor knooppunt 11.
Vlaanderen investeert 655 miljoen euro in een vlottere ringweg, de R4 West en Oost, met nieuwe fiets- en spoorinfrastructuur.
De R4 moet beter uitgerust worden om haar functies als ringweg op te vangen. Het verkeer op de R4 tussen Gent en Wachtebeke wordt gestremd door talrijke kruispunten met verkeerslichten, er passeert te veel verkeer in omliggende woonstraten en de huidige situatie is niet overal even veilig voor fietsers. Met de ombouw investeert de Vlaamse Overheid in een vlottere en veiligere R4.
Ja. De Werkvennootschap kiest ervoor om omwonenden in alle fasen van het project te betrekken. Op die manier zijn projectmedewerkers op de hoogte van wat er in de buurt leeft, en kunnen ze anticiperen op mogelijke hinder. Er vonden bijvoorbeeld al participatiemomenten plaats in Wachtebeke en Wondelgem, en er werden specifieke infosessies voor bedrijven georganiseerd in Wippelgem. Via deze website, via onze Facebookpagina en via de digitale nieuwsbrief word je op de hoogte gehouden van nieuwe infosessies of participatiemomenten.
Ja. In de startnota mobiliteit, het resultaat van de optimalisatiestudie, worden verschillende alternatieven voor de knopen en assen binnen het projectgebied R4WO onderzocht. De varianten worden in deze nota beschreven en de voorkeursvariant voor elke knoop en elke as wordt telkens met argumenten onderbouwd.
De aannemersgroepen Besix, Stadsbader, Rebel, EPICo en I4B zullen, onder de naam “BRAVO4“, vanaf het voorjaar van 2024 starten met de grote werken aan de R4 West en Oost. Dit aannemersconsortium scoorde het meeste punten bij de aanbestedingsprocedure. De inschrijvers kregen de kans om zich bij de beoordeling te bewijzen met onder andere eigen ontwerpen, uitvoeringstechnieken en Minder-Hindermaatregelen.
Er worden geluidswerende maatregelen genomen voor bepaalde plaatsen.
Er worden op verschillende plaatsen bomen gekapt. Binnen het project R4WO worden er ook veel bomen aangeplant.
 

omleidingen en bereikbaarheid

We zetten van bij het begin in op een vlotte doorstroming van het verkeer en een goede bereikbaarheid. Dat doen we voor alle knooppunten. Zodra de timing van de werken gekend is, communiceren we daarover via deze website, via onze Facebookpagina en via de digitale nieuwsbrief. We proberen de hinder in ieder geval te beperken.
We zetten van bij het begin in op een vlotte doorstroming van het verkeer en een goede bereikbaarheid van de omgeving, en dus ook van jouw bedrijf. We hebben daarover al gesprekken gevoerd met verschillende bedrijven en organisaties en infosessies georganiseerd, en we zullen dit in de toekomst blijven doen. Daarnaast wordt er een bereikbaarheidsadviseur aangesteld die een brug zal vormen tussen zelfstandige ondernemers en alle betrokken partners.
We zetten van bij het begin in op een vlotte doorstroming van het verkeer en een goede bereikbaarheid. Dat doen we voor alle knooppunten. Zodra de precieze gevolgen van de werken en de maatregelen die wij nemen, gekend zijn, communiceren we daarover via deze website, via onze Facebookpagina en via de digitale nieuwsbrief. We proberen de hinder in ieder geval tot een minimum te beperken.
Dat is nu nog niet geweten. Die piste wordt wel bekeken omdat we de duur van de werken zo kort mogelijk willen houden. Dit wordt mee opgenomen in de gunningsprocedure waarmee we op zoek gaan naar een aannemer. We leggen de aannemer wel regels op rond onder andere geluidshinder.
 

zone evergem

Dat kunnen we op dit moment nog niet zeggen. Dat hangt af van het gekozen consortium van aannemers dat zal instaan voor de werken. Maar die timing en fasering bepalen zij niet volledig vrij. De Werkvennootschap geeft een aantal randvoorwaarden mee in de overeenkomst. Een voorbeeld: indien knooppunt 6 Langerbrugsestraat volledig is afgesloten van verkeer, moet verkeer mogelijk zijn ter hoogte van knooppunt 5 Elslo. De offertes worden ook beoordeeld op het gebied van fasering en Minder Hinder. Een consortium van private aannemers dat daarin zeer goed scoort, zal hiervoor een positieve score krijgen.
Deze keuze werd ook al in eerdere procedures vastgelegd: via het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan dat in 2005 definitief werd goedgekeurd. We begrijpen dat dit geen logische keuze lijkt. Daarom is er beslist om in de huidige studie (startnota mobiliteit) deze keuze nog een keer te onderzoeken en met verschillende actoren af te stemmen. De keuze werd gemaakt op basis van technische redenen. Een voorbeeld: als er aan het kruispunt Elslo een op- en afrittencomplex zou worden aangelegd, doet er zich een kruising voor met het spoor. Het sluiten van de slagbomen aan deze spoorlijn heeft dan negatieve gevolgen op de verkeersdoorstroming op de R4 en verhoogt de wachttijden. Deze spoorlijn kan niet worden verhoogd of verlaagd. Daarom werd een ander scenario uitgetekend. Zo wordt ook de verbinding tussen de woonkernen verbeterd en gerespecteerd aan Elslo (knooppunt 5).
Met het project R4WO willen we zowel de doorstroming verbeteren als de verkeersleefbaarheid in de kanaaldorpen. Door de aansluiting van de R4 met de Riemesteenweg/Pastorijstraat (knooppunt 1) te verwijderen, wordt dit knooppunt een verbinding voor lokaal verkeer tussen twee woonkernen. Fietsers en voetgangers kunnen hierdoor veiliger van Rieme naar Ertvelde en omgekeerd. Ze hoeven immers geen verkeer te kruisen dat op de R4 rijdt of naar de R4 wil.
De plaatsing van vangrails en geluidsschermen en de aanleg van fietsverbindingen zijn werken die in de tussenliggende gedeelten plaatsvinden. Na de werken zal de aannemer ook het structureel onderhoud van de R4WO en de bijhorende fietssnelwegen uitvoeren.

De ontwerpplannen houden rekening met een vlotte doorstroming van het openbaar vervoer. Bussen en trams moeten vlot kunnen doorrijden en zo min mogelijk voor het rode licht staan. De Lijn is nauw betrokken geweest bij het dossier tijdens de ontwerpfase van de R4WO. Op bepaalde knooppunten in zone Evergem, waar het openbaar vervoer moet worden aangepast door de ombouw van de R4, bekijkt De Lijn nieuwe routes.

Een voorbeeld: knooppunt 4 Drogenbroodstraat/Kerkbruggestraat. Daar kruist de bus dit knooppunt om naar Wippelgem te rijden. In de toekomst is dit niet meer mogelijk omdat er geen aansluiting is tussen de R4 en het kruispunt. De bus zal in de toekomst via het Ovaal van Wippelgem en de nieuwe verbindingsweg rijden.

 

Zone Wondelgem

De fietssnelweg loopt aan de westelijke zijde van de R4. Fietsers hoeven hierdoor geen wegverkeer te kruisen. De fietssnelweg (F40) loopt van de Ringvaartbrug richting de fietsbrug over het kruispunt met de Evergemsesteenweg (N456) en Zeeschipstraat. Daar zijn er aanknopingen voorzien met fietspaden naar de Evergemsesteenweg waarna alle richtingen mogelijk zijn. Verder gaat de fietssnelweg met een spoorwegbrug onder spoorlijn L58 die Gent met Eeklo verbindt. Ter hoogte van de Schouwingstraat zullen fietsers de tram en Industrieweg nog kruisen. Daarnaast voorziet Team R4WO vanaf de Spesbroekstraat tot Heinakker, langs de spoorlijn L58 richting Eeklo, ook een fietssnelweg (F42). Het verdere vervolg van de fietssnelweg over de Ringvaart richting het station van Evergem wordt door de Vlaamse Waterweg, de lokale besturen en de Provincie Oost-Vlaanderen gerealiseerd en behoort niet tot de ombouw van de R4WO.
Voor knooppunt 7 wordt de brug over de Ringvaart vernieuwd en verbreed. De brug wordt volledig vernieuwd, zowel voor het autoverkeer als voor het fietsverkeer. We denken ook aan het scheepvaartverkeer door de brug een grotere overspanning te geven en de huidige versmalling op de Ringvaart weg te nemen. Hierdoor zal de fietssnelweg (F40) evenwijdig met de brug lopen richting de fietsbrug over het kruispunt van de Zeeschipstraat en Evergemsesteenweg.
De fietssnelweg steekt, net als de R4, de Ringvaart over. De brug over de Ringvaart zal worden vernieuwd en verbreed, zodat de fietssnelweg hier evenwijdig met de R4 over de Ringvaart loopt.
Om het kruispunt van de Evergemsesteenweg en de Zeeschipstraat over te steken, maken fietsers gebruik van de fietsbrug. Fietsers in de richting van Merelbeke fietsen over de Evergemsesteenweg (N456) en onder de spoorweg door en volgen de fietssnelweg, parallel aan de R4, richting de Brugse Vaart (N9). Fietsers richting Wondelgem nemen ook de fietsbrug over de Evergemsesteenweg (N456) en nemen daarna de fietsaftakking richting de fietssnelweg (F42), parallel met de spoorverbinding. Van daaruit volgen zij de fietssnelweg richting Spesbroekstraat.
Vanaf de fietssnelweg (F40) langs de R4 zal Team R4WO fietsaansluiting voorzien met de fietssnelweg (F42) langs de spoorlijn L58.
Ja, op het einde van Stenenkruis wordt er een fietspad aangelegd dat de straat verbindt met de fietssnelweg (F42) die parallel langs het spoor loopt. Het fietspad takt ook aan op de fietspaden die naar de fietssnelweg langs de R4 leiden.
De fietsbrug wordt aangelegd over de Ringvaart richting Evergem. Deze fietsbrug ligt in het verlengde van de fietssnelweg richting Evergem. Het stuk fietssnelweg tussen Heinakker en de Spesbroekstraat zal Team R4WO aanleggen. Het gedeelte van Evergem tot aan Heinakker behoort niet tot project R4WO en zal door de lokale besturen, de provincie Oost-Vlaanderen en de Vlaamse Waterweg worden gerealiseerd. Wel voorziet Team R4WO, indien deze verbinding niet op tijd klaar is, een trap/goot constructie aan Heinakker om zo op F42 uit te komen.
De fietsbrug over de Ringvaart, in de richting van Evergem, maakt geen deel uit van het project R4WO. De fietsbrug wordt gerealiseerd in samenwerking met de Vlaamse Waterweg, de provincie Oost-Vlaanderen en de lokale besturen.
De fietssnelweg aan de R4 ter hoogte van knooppunt 8 (Gaverstraat) loopt langs de R4 en de Industrieweg. Een fietsbrug over de R4 zorgt voor een veilige verbinding tussen de woonkernen langs het Ter Durmenpark en de fietssnelweg langs de R4 en de industriezone.
Autoverkeer kan in de toekomst de R4 niet op- en afrijden ter hoogte van de Gaverstraat. Dat gebeurt in de toekomst via knooppunt 7, aan de Zeeschipstraat, via de lus en de tunnel. Verkeer vanuit Gent rijdt door de tunnel en verlaat de R4 via een verkeerslus. Verkeer vanuit Zelzate verlaat de R4 voor de tunnel en voegt zich bij het verkeer vanuit Gent komende van de verkeerslus.
Ja, er wordt een fietspad aangelegd dat de fietssnelweg langs de R4 verbindt met de Vijfhoekstraat. Om de R4 over te steken, maken fietsers in de toekomst gebruik van een fietsbrug. Zo kunnen fietsers veilig oversteken en zich verplaatsen tussen de industriezone en de woonkernen.
Ook het fietspad van de Brugse Vaart tot aan de fietsbrug van de Vijfhoekstraat en verder richting de verkeerslus aan de Zeeschipstraat wordt aangepakt. Het huidige fietspad verdwijnt en wordt vervangen door een volwaardige fietssnelweg, zodat er een veilige verbinding is tussen Evergem, de fietsbrug aan de Vijfhoekstraat, Wondelgem, het bedrijventerrrein Industrieweg en de campus van de Arteveldehogeschool. Om de veiligheid voor fietsers te verhogen bouwen we een tunnel ter hoogte van de op- en afrit van de R4 richting Brugsevaart (N9). Hierdoor hoeven fietsers geen wegverkeer te kruisen.
Bij de heraanleg van de drie knooppunten in zone Wondelgem wordt er rekening gehouden met de infrastructuur van het openbaar vervoer. Bij knooppunt 7 bijvoorbeeld, zal de fietssnelweg onder de spoorlijn richting Evergem lopen. Zo vermijden we gelijkgrondse kruisingen en kunnen fietsers zich veiliger verplaatsen.
Uit geluidsonderzoek blijkt dat de ondertunneling van de R4, in combinatie met een geluidsarm wegdek, ervoor zorgt dat de geluidswaarden onder 60 decibel dB (A) blijven. Ook worden de wanden voor en na de tunnel bekleed met geluidsabsorberende materialen. Op sommige plekken langs de R4 wordt die waarde wel overschreden. Daarom worden er groenbermen en geluidsschermen aangelegd. Zo worden er geluidsschermen geplaatst op de fietssnelweg aan de Kiekenbosstraat die evenwijdig loopt langs de R4. Die fietssnelweg wordt ook verhoogd aanlegd zodat dit zorgt voor een groen- en geluidsbuffer tussen de R4 en de achterliggende woningen.
De Vlaamse Overheid streeft ernaar om het geluidsniveau in haar toekomstige wegenprojecten onder 60 dB(A) te houden. Ter hoogte van de Kiekenbosstraat loopt de R4 over in een tunnel, onder kruispunt met de Evergemsesteenweg. Daarnaast wordt er bij de herinrichting van dit knooppunt een geluidsarm wegdek aangelegd. Al deze maatregelen zorgen ervoor dat de geluidswaarden ter hoogte van de Waalbrugstraat onder 60 dB(A) blijven. Bovendien loopt hier de fietssnelweg op een verhoogd plateau. De verhoging van de fietssnelweg langs de R4 zorgt voor een groen- en geluidsbuffer tussen de R4 en de achterliggende woningen in de Kiekenbosstraat en Waalbrugstraat. Daarom worden er geen geluidsschermen geplaatst in dit gedeelte.
Tussen de R4 en de Viaductstraat wordt een berm aangelegd. Deze berm zorgt zowel voor een groen- als geluidsbuffer.
 

Zone Sint-Kruis-Winkel/Oostakker

In Vlaanderen leveren we inspanningen om het fietsverkeer te promoten. Dit doen we via sensibilisering en sensibiliseringscampagnes. Maar ook door ingrepen op het terrein die het fietsen aantrekkelijker maken dan de auto. Met project R4WO bouwen we fietssnelwegen, fietstunnels en fietsbruggen met het oog op de modal shift. Die moet de Vlaming overtuigen om zoveel mogelijk de fiets te nemen om zich te verplaatsen. Veiligheid is daarbij belangrijk, maar ook nabijheid en vlotheid zijn belangrijke bouwstenen om mensen aan te zetten de fiets te nemen. Met de nieuwe fietsverbinding kunnen fietsers veiliger en aangenamer fietsen.
Voor project R4WO investeren we veel in veilige fietsinfrastructuur. Dat doen we door in te zetten op vrijliggende fietspaden, zowel langs de R4 West als de R4 Oost. Zo zal je in de toekomst de volledige R4 kunnen affietsen zonder ook maar één auto tegen te komen. We halen alle conflicten eruit die er vandaag zijn en leggen nieuwe fietspaden, fietskokers, fietstunnels en fietsonderdoorgangen aan. Voor zone Sint-Kruis-Winkel zal de fietssnelweg lopen van helemaal in het noorden aan ArcelorMittal tot aan de Insakkerlaan in het zuiden. Tijdens de werken leggen we onder andere ter hoogte van Sint-Kruis-Winkeldorp een fietstunnel aan en we bouwen een fietsbrug over de Moervaart.
Dit kruispunt verdwijnt waardoor je hier de R4 niet meer zal kunnen oprijden. Verkeer van en naar Sint-Kruis-Winkel blijft mogelijk met de aanleg van een nieuw knooppunt Moervaart-Noord (knooppunt 14). Vergelijkbaar met het Ovaal van Wippelgem komt hier een rotonde, waarbij we ook een nieuwe fietssnelweg aanleggen langs de R4. Tussen de R4 en de fietssnelweg plaatsen we geluidsschermen, zodat er minder geluid tot in de woonkernen van Sint-Kruis-Winkel komt. Als fietser kan je voortaan onder de R4 doorrijden ter hoogte van Sint-Kruis-Winkeldorp en Knippegroen.
Dat kunnen we op dit moment nog niet concreet zeggen. We hebben aan de (consortia van) aannemers binnen de DBFM-opdracht een set van randvoorwaarden meegegeven. Een van die voorwaarden is bijvoorbeeld dat Sint-Kruis-Winkel tijdens de werken steeds bereikbaar moet blijven voor alle verkeer. Met die voorwaarden zijn de verschillende aannemers nu aan de slag gegaan. Van zodra er een aannemer is gekozen, zullen we hierover communiceren via de verschillende R4WO-kanalen.
Dit project wordt beschouwd als een quick win. Dat betekent dat het project op korte termijn een positieve invloed heeft op het rijcomfort en de verkeersveiligheid van alle weggebruikers. Bovendien zijn er niet al te grote wijzigingen nodig aan de nutsleidingen, waardoor het project relatief eenvoudig kan worden uitgevoerd.
 

Heb je toch nog een vraag die hierboven niet beantwoord wordt?

Stel ze via info@r4wo.be, via de Facebookpagina of via het nummer 0800 202 39 (bereikbaar op weekdagen van 9.00 uur tot 17.00 uur).

 
Naar boven ▴