Oostakker krijgt eerste turboverkeersplein van België

De Vlaamse Overheid leverde op 18 oktober 2020 de omgevingsvergunning af voor de ombouw van het kruispunt aan ‘Euro-Silo’ in Oostakker (knooppunt 18). De Werkvennootschap, de bouwheer van grote en complexe mobiliteitsprojecten, kan hier nu starten met de werkzaamheden, die zijn voorzien vanaf februari 2021 tot juli 2022.

Werken turboverkeersplein krijgen groen licht

De Vlaamse Overheid geeft De Werkvennootschap groen licht om te starten met de bouw van een turboverkeersplein. Als alles volgens plan loopt, kunnen de werken van start gaan in februari 2021. De bouwheer voert de werken gefaseerd uit, zodat de doorstroming van fiets- en autoverkeer kan worden gegarandeerd. De ombouw van het kruispunt met de J.F. Kennedylaan en D. Eisenhowerlaan (knooppunt 18) duurt ongeveer twee jaar en wordt afgerond voor het bouwverlof in de zomer van 2022. De Werkvennootschap stelt begin december 2020 de aannemer aan.

Turboverkeersplein zorgt voor vlotte doorstroming

Een turboverkeersplein is een rotondevariant met aparte rijstroken per richting. Bestuurders moeten voor het oprijden van het turboverkeersplein kiezen welke richting ze uit willen. En dat heeft drie grote voordelen: het verkeer krijgt meer ruimte, de doorstroming is vlotter, en het is ook veiliger doordat bestuurders niet van rijbaan kunnen wisselen.

Wat betekent dit voor Oostakker?

Het verkeersplein zal vijf rijstroken hebben: drie daarvan richting het plein, en twee voor het doorgaand verkeerd. Fietsers kunnen nog steeds parallel langs de spoorlijn en het ‘Euro-Silo’ kruispunt fietsen.

Het turboverkeersplein werkt met verkeerslichten. Dat heeft een positieve impact op het verkeer van het havengebied: bestuurders – komende van verschillende invalswegen – moeten hun snelheid aanpassen, en dit ontmoedigt dan weer doorgaand verkeer komende van de R4 Oost. Bekijk hieronder hoe je in de toekomst zal rijden.

Klik op de afbeelding om te vergroten

Klik op de afbeelding om te vergroten

Het huidige fietspad tussen de Alphonse Sifferlaan en het spoor blijft behouden. De bestaande fietssnelweg langs de R4, die Zelzate met Gent verbindt, wordt verbreed en vernieuwd. Als fietser zal je hierdoor meer ruimte hebben en veiliger afgeschermd zijn van het wegverkeer.

Het turboverkeersplein krijgt ook geluidswanden aan de J.F. Kennedylaan, de D. Eisenhowerlaan en aan de oostzijde van de R4 richting de rotonde aan de Langerbruggestraat. Dit zorgt dan weer voor minder geluid en fijn stof in de omliggende woonkernen en het havengebied.

Blijf je graag op de hoogte van de werken aan dit knooppunt? Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief over het turboverkeersplein.

Naar boven ▴