Werken fietsbrug Callemansputte

Van begin maart tot midden mei 2025 werkt R4WO aan de fietsbrug ter hoogte van Callemansputte op de westzijde van de R4. De werken worden in drie fases uitgevoerd. Tijdens die fases is er telkens een gewijzigde verkeerssituatie. Voor doorgaand autoverkeer zal er weinig tot geen hinder zijn, voor fietsers is er iets meer impact.

Van begin maart tot midden mei wordt er gewerkt aan de fietsbrug ter hoogte van Callemansputte op de westzijde van de R4. We informeren u graag over de impact van die werken, zodat u op uw beurt belanghebbenden op de hoogte kunt brengen Voor het doorgaand autoverkeer zal er weinig tot geen hinder zijn. Fietsers kunnen de brug grotendeels blijven gebruiken, maar zullen iets meer impact ondervinden.

Drie fases

Deze werken bestaan uit drie fases. De invloed van elke fase is verschillend:

  • De voorbereidende werken: terreinvoorbereiding, werfinrichting en stellingen plaatsen. Voor het verkeer komende van de E34 richting Gent, zal de oprit op de R4 verkort zijn. Dit omwille van een tijdelijke oprit werfverkeer. (midden februari tot midden mei) 

  • Het ophogen van de fietsbrug: het opvijzelen gebeurt op 3 maart, de brug neerlaten op verhoogde steunen is gepland op 17 april. Op die beide dagen zal de brug afgesloten zijn voor alle fietsverkeer. Op die dagen geldt een fietsomleiding langs de fietssnelweg naast de R4, de Riemsesteenweg en autoluwe wegen. (zie plan hieronder)

  • Het aanpassen van de bestaande fietshellingen: deze werken vinden plaats tussen maart en mei. Gedurende die hele periode zullen de hellingen naar de fietsbrug buiten gebruik zijn. We voorzien wel fietstrappen aan weerszijden van de R4, zodat de brug zelf gebruikt kan blijven worden. Als alternatief voor de fietstrappen blijft ook de fietsomleiding in dienst.

Waarom deze werken

De werken aan de fietsbrug over de R4 zijn nodig omdat de huidige brug niet voldoende vrije doorgang biedt voor uitzonderlijk vervoer. Grote en hoge transporten, die essentieel zijn voor de industrie in de regio, ondervinden hinder door de beperkte doorrijhoogte. Door de brug te verhogen, wordt de doorgang voor uitzonderlijk vervoer vlotter en veiliger, terwijl de brug zelf een veilige oversteek voor fietsers blijft garanderen.

Naar boven ▴