De Werkvennootschap dient dit jaar en voorjaar 2021 vergunningsaanvragen in om te starten met de ombouw van de R4 West en Oost. Maar wat houdt dat nu precies in? En wat gebeurt er na de indiening van de aanvraag? Team R4WO geeft je een woordje uitleg.
Omgevingsvergunningen: wat zijn dat?
In deze omgevingsvergunningsaanvragen wordt uitgelegd, met plannen en documenten, hoe De Werkvennootschap deze ombouw wil aanpakken en wat het eindresultaat zal zijn. Na het verkrijgen van de omgevingsvergunningen mag De Werkvennootschap starten met de uitvoering van de werken aan de knooppunten en tussenliggende gedeelten (vluchtstroken, vangrails, geluidsschermen, fietsverbindingen …). Maar hiervoor moeten eerst aanvragen worden ingediend. Deze gebeuren dit jaar en begin volgend jaar. Ze zijn een belangrijke mijlpaal voor het project R4WO, om de R4 West en Oost te kunnen ombouwen tot primaire wegen.
Volgende stap: een openbaar onderzoek
Binnen de 30 dagen nadat De Werkvennootschap de aanvraag heeft ingediend, moet de Vlaamse Overheid het dossier ontvankelijk en volledig verklaren. In deze periode gaat de Vlaamse Overheid na of het dossier volledig is en alle verplichte documenten bevat. Binnen een termijn van 10 dagen na de ontvankelijkheid en volledigheid organiseert de betrokken gemeente – op wiens grondgebied het project wordt gerealiseerd – een openbaar onderzoek van 30 dagen. Burgers en geïnteresseerden kunnen tijdens die periode de plannen inkijken, vragen stellen en opmerkingen of bezwaren formuleren. Nadien neemt de Vlaamse Overheid een beslissing, rekening houdend met alle ingediende bezwaren en opmerkingen.
Omgevingsvergunning per zone
Om het mobiliteitsproject technisch behapbaar te maken en het project dichter bij burgers te brengen, worden de omgevingsvergunningsaanvragen opgedeeld per zone. Zo dient De Werkvennootschap 7 vergunningsaanvragen in en worden 7 openbare onderzoeken georganiseerd, in de periode vanaf nu tot het voorjaar 2021.
Bekijk hieronder de planning en de indeling per zone:
Zone Evergem (deelzone 1 Ertvelde/Kluizen): lees hier meer over het eerste openbaar onderzoek van de reeks omgevingsvergunningsaanvragen
Zone Evergem (deelzone 2 Evergem): openbaar onderzoek december - januari 2021
Zone Wondelgem: openbaar onderzoek december - januari 2021
Zone Zelzate/Wachtebeke: openbaar onderzoek voorjaar 2021
Zone Sint-Kruis-Winkel/Oostakker (deelzone 1: Sint-Kruis-Winkel): openbaar onderzoek voorjaar 2021
Zone Sint-Kruis-Winkel/Oostakker (deelzone 2: Desteldonk/Oostakker): openbaar onderzoek voorjaar 2021
Zone Zelzate/Wachtebeke (doortocht Zelzate): openbaar onderzoek voorjaar 2021
Deze planning is onder voorbehoud van wijzigingen.
Werken in twee fasen
De Werkvennootschap pakt - zoals hierboven beschreven- de vergunningsprocedure aan per zone. Dat wil niet zeggen dat de werken ook worden opgedeeld in zones. De werken aan de R4 West en Oost verlopen in twee fasen.
Fase 1: Quick wins
Eerst pakt De Werkvennootschap vier knooppunten aan: het gaat om de omvorming van het kruispunt aan ‘Euro-Silo’, de bouw van twee fietsbruggen in Evergem en de bouw van een fietsbrug aan de Vijfhoekstraat in Mariakerke. De aanpak van die knooppunten heeft een positieve invloed op de verkeersveiligheid en het rijcomfort van alle weggebruikers. Bovendien zijn de werken aan deze knooppunten makkelijker en sneller uitvoerbaar. Daarom worden ze ‘quick wins’ genoemd. De vergunningsaanvragen en openbare onderzoeken voor die knooppunten zijn bijna achter de rug. De werken starten volgend jaar en zijn volgens de planning afgerond in de zomer van 2022.
Fase 2: Resterende knooppunten
De werken aan de andere knooppunten starten vanaf het voorjaar van 2023. Voor die werken wordt dit en volgend jaar – zoals hierboven beschreven - het startschot gegeven met de omgevingsvergunningsaanvragen per zone.
Wist je dat er bij het project R4WO twee keer een openbaar onderzoek wordt georganiseerd?
Dat komt omdat het eerste ontwerp nog wordt aangepast. Waarom? Wel, bij een eerste ontwerp zijn de aannemers nog niet gekend. Maar de Vlaamse Overheid moet die plannen wel al goedkeuren om hiermee verder te kunnen. Zodra de aannemers dan gekozen zijn, kunnen zij nog wijzigingen brengen aan het eerste ontwerp om het te optimaliseren en de uitvoeringstechnieken verder te bepalen. Hiervoor dient de aannemer een nieuwe omgevingsvergunningsaanvraag in.
Natuurlijk zal de aannemer altijd de randvoorwaarden van De Werkvennootschap respecteren. Een voorbeeld van een randvoorwaarde: De Werkvennootschap staat niet toe dat bepaalde straten samen worden afgesloten voor verkeer. De aannemer houdt hier rekening mee. Daarnaast zorgt de aannemer nog voor maatregelen die voor minder verkeershinder zorgen. Een Minder-Hinderplan, heet dat. Die wijzigingen dienen opnieuw vergund te worden omdat ze anders niet geldig zijn. En daar hoort altijd een openbaar onderzoek bij. Wijzigt de aannemer niets? Dan is een nieuwe omgevingsvergunningsaanvraag niet nodig.