Vanaf maandag 15 februari start De Werkvennootschap met voorbereidende werken aan het kruispunt van de D. Eisenhowerlaan (R4) met de J.F. Kennedylaan (N424) in Oostakker. Het drukke verkeerspunt aan Euro-Silo wordt het komende anderhalf jaar omgevormd tot het eerste turboverkeersplein in België.
Veiliger fietsen, vlotter autoverkeer
Een turboverkeersplein kan je beschouwen als een grote rotonde met aparte rijstroken per richting. Op dit moment is het kruispunt aan ‘Euro-Silo’ een verkeersknelpunt. Bovendien ontstaan er onveilige verkeerssituaties doordat er te weinig ruimte is voor vrachtwagens en doordat het verkeer uit verschillende richtingen elkaar moet kruisen bij het veranderen van rijrichting.
Het turboverkeersplein zorgt ervoor dat het autoverkeer op een druk verkeerspunt als dat van Oostakker vlotter en veiliger verloopt. Voor je het verkeersplein oprijdt, kies je de juiste rijstrook in functie van je bestemming. Slimme verkeerslichten detecteren hoeveel verkeer er is en springen automatisch op groen. Ook voor fietsers zijn er enkele belangrijke verbeteringen. Zo krijgen fietsers meer plaats dankzij de vernieuwing en verbreding van de fietssnelweg. Tussen de R4 en de fietssnelweg komt er een groene berm met gracht.
Start voorbereidende werken
Op maandag 15 februari 2021 starten we met de voorbereidende werken. Deze voorbereidingen zijn nodig om het komende anderhalf jaar te bouwen aan een turboverkeersplein. Het gaat om het plaatsen van de nodige signalisatie ter voorbereiding van de eigenlijke werken en het bouwrijp maken van het terrein door onder andere grachten te dempen, de grachten tijdelijk in te buizen en zwerfvuil te verwijderen. De eigenlijke werken starten volgende week maandag 22 februari 2021.
Werken in acht verschillende fasen
De werken aan het ‘Euro-Silo’-kruispunt worden gefaseerd zodat de hinder zo beperkt mogelijk blijft. De aanleg van het verkeersplein gebeurt in 8 fasen. Tijdens de eerste fase werken we aan de zuidelijke bocht van het turboverkeersplein. We leggen rijstroken voor het verkeersplein aan en plaatsen tijdelijke verkeerslichten. De werken in de eerste fase duren tot begin juli 2021. Als de zuidelijke bocht van het plein klaar is, starten we aan de noordelijke kant met de tweede fase. De verkeershinder blijft beperkt: er zijn geen omleidingen voor het autoverkeer, maar wel versmalde rijstroken. Fietsers volgen een omleiding via het havengebied.
Fietssnelweg onderbroken, fietsers omgeleid
Tijdens de volledige duur van de werken blijven alle richtingen toegankelijk voor het autoverkeer. Er zijn met andere woorden geen omleidingen nodig. Het autoverkeer moet enkel over versmalde rijstroken rijden en er geldt een snelheidsbeperking. Dit zal zorgen voor de nodige vertragingen. Voor fietsers is er wel een korte omleiding voorzien, omdat de fietssnelweg wordt onderbroken ter hoogte van het kruispunt. In beide richtingen worden fietsers omgeleid via de Langerbruggestraat, Göteborgstraat, Geeraard van Den Daelelaan, Alphonse Sifferlaan, Daniël Kinetstraat, Singel en Veeweg, om opnieuw aan te sluiten op het fietspad richting Gent of Zelzate. Bekijk hieronder hoe fietsers rijden tijdens de werken.
Schrijf je in op de nieuwsbrief van Sint-Kruis-Winkel/Oostakker via www.R4WO.be/nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van de werken. Wist je dat we ook communiceren via het buurtplatform Hoplr? Inschrijven kan via www.hoplr.com.