Persmoment: officiële eerste spadesteek voor ombouw R4 West en Oost

Op 27 mei werd de ombouw van de R4 met een symbolische eerste spadesteek op gang geschoten door de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken en de Vlaamse minister voor Financiën en Begroting, in aanwezigheid van een grote schare betrokkenen. Het sleutelwoord in de ambitieuze ombouw is ongetwijfeld ‘verbinding’, want dát is naast vlotter en veiliger doorgaand verkeer de inzet: omgeving, mens én natuur vloeiend aaneenknopen.

Tweede grootste werf van vlaanderen

De doordachte herinrichting van de R4 West en Oost is na Oosterweel de tweede grootste werf van Vlaanderen en heeft een prijskaartje van 726 miljoen euro. Als alles volgens plan verloopt, zullen de werken afgerond zijn in 2031. Naast de beide ministers tekenden ook vertegenwoordigers van De Werkvennootschap, het consortium BRAVO4, Stad Gent en de gemeenten Evergem en Wachtebeke present.

Positieve impact

Met het project wordt verkeer op de R4 vlotter en veiliger, en de wijken eromheen rustiger en beter bereikbaar. Het gaat aan de westkant om het deel van de R4 tussen de N9 in Wondelgem en de E34 in Zelzate, en aan de oostzijde van het ‘Eurosilo’-knooppunt in Oostakker tot in Wachtebeke. Met deze ombouw investeert de Vlaamse overheid in vlotter en veiliger autoverkeer mét leefbare woonkernen en veilige en comfortabele, afgescheiden fietspaden. Er is veel aandacht en zorg besteed aan het ontwerp, omdat de bruggen en tunnels jarenlang deel zullen uitmaken van de publieke ruimte.

De Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken benadrukt de positieve impact op lange termijn. “De plannen beloven veel goeds voor een veilige en vlotte mobiliteit tussen de haven, de woonkernen en de omliggende gebieden. Voor fietsers zijn de kruispunten nu veelal onveilig. Het bouwen van ongelijkgrondse kruisingen zorgt ervoor dat lokaal verkeer en fietsers niet meer hun pad kruisen met het snelle en zware verkeer. De fietsbruggen en fietskokers takken aan op afgescheiden fietspaden en fietssnelwegen, wat fietsen niet alleen veel veiliger maakt in het gebied, maar ook veel aangenamer.”

Financiering

De Werkvennootschap (de organisatie van de Vlaamse overheid die haar schouders zet onder grote en complexe mobiliteitsprojecten) en BRAVO4 (de aannemer die gekozen is om de werken uit te voeren) bundelen de krachten via een zogenaamde Publiek-Private Samenwerking (PPS). Anders dan bij een klassieke aanbesteding financiert BRAVO4 het project zelf. “De Vlaamse overheid betaalt het consortium gedurende 30 jaar een beschikbaarheidsvergoeding voor het ontwerp, de bouw, de financiering en het onderhoud van deze werf”, aldus de Vlaamse minister voor Financiën en Begroting. ”Deze formule laat toe om grote projecten zoals dit uit te voeren zonder dat dit te hard weegt op onze begroting.”

Naar boven ▴