De omgevingsvergunning voor de ombouw van de R4 West in deelzone Ertvelde/Kluizen (OVA1) is goedgekeurd. Dit betekent groen licht voor de werken vanaf de E34 tot aan Molenvaardeken. De voorbereidende werken voor de verplaatsing van de nutsleidingen zijn inmiddels gestart. Ten vroegste in 2024 starten de werken aan de ombouw van de knooppunten en tussenliggende delen.
Omgevingsvergunning deelzone Ertvelde/Kluizen
In augustus 2022 diende aannemersconsortium BRAVO4 een nieuwe omgevingsvergunningsaanvraag in met de verfijnde plannen voor deelzone Ertvelde/Kluizen. Deze vergunning is nodig om te kunnen starten met de werken aan de R4 West vanaf de E34 tot aan Molenvaardeken. Na de vergunningsaanvraag volgde een openbaar onderzoek. In deze periode organiseerde Team R4WO eveneens een infomarkt om de plannen toe te lichten en vragen te beantwoorden. De Vlaamse overheid heeft het dossier vervolgens in maart van dit jaar vergund. Na de officiële termijn van de vergunningsprocedure kunnen we hierover communiceren.
Wat staat er in de plannen?
In deelzone Ertvelde/Kluizen leggen we een onderdoorgang aan voor het gemotoriseerde verkeer onder de Riemesteenweg. Hierdoor zal de Riemesteenweg niet meer rechtstreeks aansluiten op de R4. Het kruispunt met verkeerslichten verdwijnt, waardoor zowel het verkeer op de R4 als het verkeer tussen Rieme en Ertvelde sneller, veiliger en vlotter verloopt.
Voor de fietsers wordt er een onderdoorgang aangelegd evenwijdig met de R4. Hierdoor moeten fietsers in de toekomst het kruispunt van de Pastorijstraat met de Riemesteenweg niet meer oversteken. Daarnaast wordt de fietsbrug Callemansputte verhoogd. Dit is noodzakelijk voor uitzonderlijk hoge transporten om onder de brug door te kunnen rijden. Rustplateaus zorgen ervoor dat de helling naar de fietsbrug toe minder steil wordt.
In deze plannen is rekening gehouden met groen en leefbaarheid. Zo plaatsen we aan beide zijden van de onderdoorgang geluidsschermen, wat het geluidsniveau drastisch vermindert. Aan de Avrijevaart wordt de bestaande duiker gedeeltelijk opgebroken. Op deze manier creëren we een ecopassage langs beide oevers onder de R4 door. Ook de extra lichtinval tussen de afzonderlijke bruggen biedt een belangrijke ecologische meerwaarde.
Wil je niets missen van de ombouw in deze zone?
Schrijf je dan in op de nieuwsbrief via R4WO.be/nieuwsbrief. Of volg onze berichten op Facebook en Hoplr.