Geen vergunning voor ombouw R4 in Zelzate

Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir kent geen vergunning toe aan De Werkvennootschap voor de ombouw van de R4 in Zelzate. Het gaat om de aanpak van de knelpunten vanaf de Nederlandse grens tot aan ArcelorMittal.

Veel bezwaar tegen plannen voor ombouw R4 in Zelzate

De beslissing van de Vlaamse Overheid komt niet uit de lucht vallen. Voor de ombouw van de R4 in Zelzate kwam veel bezwaar van buurtbewoners en actiecomités. Onder andere een aantal kinderen schreven een brief aan Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters, die ook ter plaatse de situatie is gaan bekijken. Minister Peeters neemt de bezorgdheden van de kinderen, de hele buurt en de gemeente Zelzate ter harte, en gaat daarom op zoek naar oplossingen die worden gedragen door de omgeving. Zij heeft de opdracht gegeven aan het Projectbureau Gentse Kanaalzone om een nieuw toekomstbeeld te maken voor Zelzate. “We willen zo een nieuw toekomstbeeld uitwerken met het oog op een nieuw planproces.”, aldus minister Peeters.

Minister Peeters: “Geen vergunning in Zelzate is te betreuren’’

Toch is ook de ombouw van de R4 in Zelzate opgetekend in de plannen met een duidelijke reden. De verkeersveiligheid in de Gentse kanaalzone voldoet vandaag niet. Verschillende kruispunten zijn opgenomen in de lijst van zwarte kruispunten, het sluipverkeer zorgt voor overlast in de woonkernen, de fietsoversteekplaatsen zijn onveilig, de woonkernen zijn niet veilig met elkaar verbonden, enzovoort. “Daarom betreur ik enorm dat er voor de herinrichting in Zelzate geen vergunning is. De verkeersveiligheid en leefbaarheid zou er dankzij deze herinrichting aanzienlijk op vooruit zijn gegaan”, zegt Lydia Peeters.

Start werken overige knelpunten vanaf voorjaar 2023

De Werkvennootschap heeft zodoende geen vergunning verkregen voor de ombouw van de R4 in Zelzate. Toch gaan minister Peeters en de bouwheer van project R4WO voluit verder in de Gentse kanaalzone met de herinrichting van de R4 West en Oost in de overige zones. De werken aan de andere zones in de Gentse havenregio starten vanaf het voorjaar van 2023. “Dankzij de ombouw kunnen autobestuurders in de toekomst op de R4 blijven rijden zonder kruispunten tegen te komen, maar de grootste verbetering komt er eigenlijk voor de fietsers. Dankzij nieuwe fietsbruggen, -tunnels en -onderdoorgangen zal alle fietsverkeer volledig conflictvrij verlopen”, aldus minister Peeters.

Naar boven ▴